Juletid:)

Det har hänt en del den sista tiden...
Sen jag skrev sist...har inte haft lust att skriva...vet inte vart den tog vägen en stund...
Men nu så känns det som att jag vill skriva igen lite...
Jag har haft svallningar (klimakteriebesvär, eller då man är på väg in i klimakteriet så får man dessa svettningar) eller vad de nu kallas för på nätterna och på dagarna nu ännu  mer än tidigare...jag tycker att det är så jobbigt då de kommer från ingenstans och jag blir bara alldeles varm...måste oftast på nätterna gå upp och röra på mig liten stund för att det ska gå över, och när detta upprepas flera gånger per natt blir man rätt trött på morgonen då man ska gå upp...undrar när detta ska sluta eller ska det vara så här länge...och som tidigare så vaknar jag varje morgon ca kl 5 och går på toan...konstiga rutiner min kropp hittat på...
Svärmor åkte hem tidigt på fredag morgon så jag skjutsade barnen denna morgon...det kändes då jag var tvungen att gå upp kl 6 på morgonen igen...det var så skönt då jag kunde sova/vila lite längre på morgonen...Tror faktiskt att dessa blåsor uppkommer lättare då jag är tröttare och svagare, och det blir jag då jag inte kan sova på nätterna pga svallningarna...
Jag blev av med blåsorna på tungan till slut i slutet av veckan...på lördag den 19:e så var det så pass bra att jag kunde njuta av julbordet som vi, familjen, åkte och åt på Ullinge Värdshus, brukar göra det innan jul...har gjort det minst 7-8 år så man kan nog kalla det för en tradition som vi inte ville bryta...det var trevligt, bara vi 4:)
På söndag den 20:e var det 4:e advent och julen närmar sig!!

Jag har ridit med mina vänner flera gånger och det är så himla trevligt varje gång, vissa gånger har jag fått äran att åka hem till de och rida deras fina hästar och vissa gånger har jag ridit hemma med några som kommit hit!
Så himla skoj varje gång och så behövligt...jag har sagt det tidigare men säger det igen, rena rama medicinen för mig!!!
Julen har passerat, det gick väldigt smidigt...

Vi hade svärmor och svärfar här! Oftast har vi varit flera på julen, men detta året blev det så här...
Svärmor kom tillbaka till oss på tisdag 22:e på kvällen och svärfar den 23:e.
Tisdag 22:a så fick jag min behövliga Taktila massage, nu börjar jag märka hur mycket gott den gör för min kropp:) Det onda på lederna försvinner och är borta längre tid än tidigare, jag kan få slappna av i en skön omgivning, så skönt!! Nästa gång blir nästa år...i början på året;)
Det sköna rummet på kvinnokliniken där jag får massage:)
Min man är ledig hela veckan och han lämnar och hämtar barnen de 2 dagar som de går i skolan innan julllovet, då får jag åter vila lite mer på morgonen, så bra!
Snälla svärmor stod i köket  hela onsdag kvällen och stora delen av julafton då hon var så snäll att hon fixade maten:) Tack snälla! Det var så himla snällt!
Hon var så snäll och lagade till all mat...det fanns allt som skall finnas på julbordet:)
Skinka, lax, prinskorvar, hennes egen lagade köttbullar(sonen älskade de, nu får vi laga köttbullarna själva också, bye, bye Mamma Scan...), det fanns till oss vegetarianer också mycket att äta, vegetariska bullar, coctailkorvar mm...
Mums, alla var så mätta och nöjda...det enda som förstörde lite för mig var att jag åter igen kände dessa roliga blåsor och denna gången på båda sidorna av tungan...man kan bli rätt trött på blåsor kan jag intyga...
Kalle Anka, Anna Anka hörde jag också i bakgrunden någon gång under kvällen, tomten kom och delade ut paketen...det blir färre och färre paket desto äldre barnen blir...kanske inte mindre eller billigare men färre...hos oss i alla fall har jag märkt detta...vi köper inte paket till de vuxna...det är så himla bra, alla har det de vill ha ändå och man får ju bara "problem" då man ska hitta den perfekta klappen...så det känns bra tycker jag då vi kom överens om att inte ge varandra julklappar...förra året var första gången vi gjorde på detta viset...
Redan på juldagen så åkte svärföräldrarna  neråt Skåne...tråkigt men så är det...
Mina föräldrar åker inte hemifån på vintern, de gjorde det en gång, julen 2000 var de hos oss och sen de åkte hem igen så hade alla rör, vattenledningar osv frusit i huset så de var utan vatten och toa en tid...sen dess har de inte åkt bort på vintern...förstår de...
Vi har tagit det lugnt och ätit julmat ända tills igår söndag...skottat massa snö i olika omgångar...det har varit en skön jultid, båda barnen hemma och jag har fått njuta i alla fall en till jul med min fina familj. Det är jag glad för!!
Det konstiga är att man längtar till julen och så vips så är den över...känns tomt på något sett...jag saknar mina föräldrar och bror och vänner i finland vissa årstider mer än andra och julen är en av de speciella tiderna då jag tänker på de mer...men mitt liv är ju här med min fina egna familj...och de har ju sitt där...
Fick idag ett paket från tomten i finland...det var ett fint kökssett som stödjer RosaBandet...jätte fina, det var våra vänner i Helsingfors som skickade dessa, tack snälla!!
Jag har redan fått förresten problem med mina markeringar som jag har på kroppen sen datortomografin...en av de tejpbitarna som är över ett av markeringarna släppte idag då jag vågade duscha...har inte gjort det för ofta pga att jag fick rådet att vara försiktig med det, men det finns gränser...man vill inte lukta illa, tycker att jag fått utstå så mycket "skit" så jag sket i alla dessa fina råd idag och duschade och njöt av det...och det kostade en av markeringarna...får ta och ringa till strålningen och berätta att jag varit stygg;)
Nu känns det som ögonlocken börjar bli tunga...kanske bäst att "passa på" och gå och försöka att sova...ända tills första sköna svallningen;)
Ha det bäst!
Julkramar till alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0