En "vanlig" tisdag;)

Tisdagen 24/11...vy  från "vårt" rum på avdelningen, rönnbären som fortfarande hänger kvar på trädet...fint, är det så att det fortfarande finns gott om att äta för fåglarna, mask andra bär eller nåt eftersom de inte rör rönnbären, annars brukar de väl ätas upp, sällan har jag sett att det hänger kvar så där...och detta trädet är inget undantag, det är samma sak med i stort sett alla rönnbärsträd jag ser...men fint är det i vilket fall...

Klockan ringer 06.00, orka...stänger av klockan...
Vaknar till klockan 06.30, väcker sonen som fortfarande sover, går ner...
Roger är fortfarande hemma, han ska vara i Ädelsfors kl 8, så han kan skjutsa barnen till bussen vid 7.
Skönt...jag har en jätte blåsa på tungan som värker och gör ont då jag ska äta eller prata, den har ej blivit mindre sen igår, tvärtom...man märker hur mycket man använder den muskeln, tungan, i vanliga fall då man inte kan använda den 100%...bara att bita ihop så att säga...
Familjen åker vid 07.05 och jag plockar ihop efter frukosten...det går 10 minuter och Roger ringer och undrar när bussen kommer, jag blir nästan irriterad på honom, jag har så j... svårt att prata iom blåsan, är jag nån allmän information eller?? Hur ska jag veta när de kommer, säger jag, de kommer allt mellan 07.05-07.20 beroende hur många stopp de gjort på vägen. Han var lite irriterad, klockan var ju då 07.25 och han har en tid att passa...
Han bestämmer sig att skjutsa barnen till sonens skola, förhoppningsvis går det nån buss därifrån som dottern kan ta...Jag fick dåligt samvete för att jag ens hade frågat honom över huvudtaget om han kunde skjutsa barnen, för det blev ju bara så fel...förstår ju att han har tid att passa och så...
Lite efter halv åtta ringer Roger och säger att jag ska nog ringa till dottern och kolla om hon kommit iväg till skolan på nåt sett...ok, då gör jag det...ringer henne och hon får veta att det går en buss kl 8 sos hon kan ta, hon kommer att komma till skolan ca 15 minuter försenad, men hon kommer fram i alla fall...
Ok, det får bli så, skulle jag åkt då och skjutsat henne så hade hon inte kommit tidigare till skolan i alla fall...
Vilken inte så smidig början på en morgon...det ordnade sig i alla fall till slut...
Vi ska höras efter att hon slutat skolan 14.10 så får vi se om hon kan ta nån buss/tåg och komma till mig i Ryhov och köra hem sen...hon är snäll och gillar att köra, det gjorde man väl då man haft körkort i typ en vecka...
Jag ringer till Onkologen vid 8 och förhoppningsvis kan jag få en tidigare tid än 13.30 för mina gifter...
Får veta att jag kan komma 11.15 istället, mina blodvärden var ok denna gången också:)
Vad bra, då kommer jag...
Åker ca 9.30 hemifrån och stannar på vägen och köper dricka och salta pinnar, vilka jag sen inte kan äta ändå pga blåsan...men köpa de ska jag, mina ritualer på vägen till mina behandlingar...fast denna gången stannade jag faktiskt inte på samma ställe som jag brukar, valde en vanlig ICA istället, vet inte varför, det bara kändes så då jag kom fram till stan...brukar stanna på en Statoil i nästa stad annars, har gjort det alla 13 gångerna hittils...
Men denna 14:e gången blev det inte så...träffade väninnan som jag red med i lördags i affären, det var trevligt, där gick ju några minuter, som vanligt, tiden går då man har trevligt...
Oj, jag får ju nästan lite bråttom plötsligt, från att ha haft ok med tid på mig tyckte jag, så nu börjar det brinna i knutarna om jag ska hinna i tid...
Jag kör naturligtvis enligt hastighetsbegränsningarna, sätter cruisecontrol på angivna hastigheten, då har jag ingen möjlighet att misstag köra för fort...märker denna gången, som så många gånger tidigare att jag blir omkört av båda bilar, lastbilar och annat...är jag den enda som kör som man ska??
Jag kommer fram nästan i tid..."min sköterska" L möter mig i korridoren, glad och trevlig som vanligt.
Hon säger att stolen väntar på mig, JA, tack!!
Får frågan om hur jag mår idag, ja tack det är väl ok förutom denna blåsa på tungan som gör det lite svårt att prata tex, jag hör det, kan du visa mig? Ja visst...
Jag ska be doktorn att titta på den i vilket fall, säger hon, vad bra, tack.
Kommer igång med den första påsen vid 11.45.
Min granne från samma socken som jag nämnde tidigare var där också idag, sitter där redan, i den andra stolen, hon har kommit igång lite tidigare...vi pratar om allt och inget, mycket snack är det alltid om biverkningarna, man jämför med andra och så...det blir lätt så eftersom man är så in i detta så det är det som känns normalt, konstigt nog...
På avdelningen känner man sig inte konstig, man kan gå utan mössa på huvudet, eftersom där ser nästan alla ut som en annan, alltså mer eller mindre utan hår, eller med peruk eller nåt sjal eller liknande på huvudet. Inget konstigt...det är det som blir normalt istället...
Doktorn kommer och tittar i munnen på mig, det verkar bara vara en blåsa, stor en, men bara en, lite rött och irriterad i halsen, men inget konstigt, säkert bara lite efterverkningar av virus infektionen som jag haft tidigare, snuvan och det förra veckan...jag skriver ut munskölj som hjälper mot smärtan, bara den inte är som den jag har hemma, som gör att man inte tror att man nånsin kommer att kunna använda munnen eller nåt inuti munnen...
så bedövad vill jag inte bli tack...nja, denna är ju bedövande, det är ju det som hjälper mot smärtan, men den ska inte vara lika stark som den du har hemma, ok, bra då, tack!
Jag frågar L sen vid ett tillfälle om hon kunnat att fråga någon ang mina funderingar kring vitlök och soja som överläkaren var och pratade om på den sista kursen ang alternativ medicin och naturmediciner osv...jag ställde frågan till henne förra veckan, eftersom sojaprotein är i stort sett det enda jag äter, hon skulle försöka att få tag på överläkaren, men lyckade inte...hon har pratat med några andra,...och de kan inte tänka sig att det skulle vara nåt konstigt med att äta varken vitlök eller sojaprodukter...ok, vad bra, så äter jag som vanligt tills jag hör nåt annat...jag har ju påtalat tidigare vid flera tillfällen att jag är vegetarian, så det borde vara "safe", eller, vi dividerar lite om olika vitaminer och mineraler också som jag har frågat om tidigare en dietist om, hon tyckte att jag kunde ta b och c vitaminer samt börja dricka Blutsaft som innehåller massa järn, vitaminer och mineraler som kan nog vara bra för mig som vegetarian...fick också ok från en läkare tidigare ang dessa...
Jag vill ju bara göra det bästa för min kropp på alla sett...men måste säga att man är ganska så osäker om man hör nåt konstigt om något som man kanske inte ska äta, men inte är helt 100% om det gäller en själv eller om man missuppfattat eller nåt...man är inte så kaxig, som man varit tidigare...
Tiden går relativt snabbt, nu är det dags att ringa dotterna redan, kolckan är 14.20...hann inte, hon ringer och säger att hon tar bussen till Nässjö, sen tåget 15.50 till Jönköping, till mig...men du behöver inte säger jag, jag kan ju köra själv, inga problem, men jag vill mamma, jag kommer...ok då hör du av dig då du vet när du är framme...snäll hon är, min ängel<3, världens bästa dotter!!
Jaha, då börjar vi bli färdiga med våra behandlingar båda 2...omläggning som vanligt, DEN SISTA!!!
Nästa gång efter behandlingen ska denna äckliga slangen som går i min kropp från armen upp till hjärtat ut!!!
Och det har "min sköterska" L lovat att hon gör...skönt att veta att det är hon som gör det!!
Nu måste jag vara extra snäll mot henne så annars kanske hon ger tillbaks då och rycker i slangen eller nåt;)
Skojar ju bara, det skulle hon aldrig göra, eller...? Skojar igen, det skulle hon inte, hon är snäll!!
Då så, då går jag på toan innan jag går ut i alla fall, jag med, säger min granne...
Och då får jag syn på min kompis som jag saknat, hon som är i precis samma fas som jag...Jippii!
Hon ligger i en säng och sover...jag går tillbaka till rummet och klär på mig, min granne gör det samma, jag berättar att nu äntligen så är hon här, men hon sover jag vill inte väcka henne...
Gör det säger min granne...vi går in i rummet till henne, jag tar i henne försiktigt och säger hej, hon vaknar, tittar på mig helt skrämd, förlåt säger jag, det var inte meningen att skrämma dig...nej, nej ingen fara, nu är jag vaken, säger hon. Och vad roligt jag har tänkt på att jag måste fråga om ditt nummer från sköterskorna om vi inte ses idag...pratar en stund med henne och nästa tisdag har vi faktiskt exakt samma tid båda två för våra sista gifter...då firar vi sen lite på nåt sett... vi säger hejdå och ses nästa tisdag:)
Då går jag med min granne mot apoteket och ska hämta ut min munskölj och hon ska till sin bil som är på den sidan av sjukhuset....hejdå och ses och hörs i byn sen:)
Jag går in på Apoteket, väntar en stund, får min flaska och går tillbaka till andra sidan av sjukhuset och till bilen och kör mot centrum...dottern ringer, hon är i Jönköping och jag åker till stationen.
Vi går en sväng till musikaffären, sonen har inte plektrum kvar hemma, han spelar lite gitarr och alla hans plektrum är sönder/borta, nu då vi är i stationen så har vi musikaffären ca 200 m bort. Perfekt!
Sen åker vi hemåt, jag somnar nog nästintill omgående och vaknar till då vi kommer fram till vår stad, måste handla lite, dottern gör det. Snäll hon är, jag sover vidare i bilen...sen åker vi hem och äter osv...
Tänkte skrivit detta igår kväll men hjärnan ville inte samarbeta med mig alls, var helt segt, det gick inte bara...
I vilket fall, en vanlig tisdag, så mycket det händer, fast man inte gör så mycket och ändå blir såååå trött!!!
Jag får inte ihop detta riktigt...
Inga brev eller annat ang hjärnröntgen idag heller...tänker fortfarande att det måste vara positivt att jag ej hört nåt...
BARA EN GÅNG KVAR!!!!!!
JIPPPIIII!!
Ta han om er!
Kramar från Maarit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0