Taktil massage:) Skönt...

Taktil massage, nåt som jag inte visste fanns förran för 2 veckor sedan...


Behandling som jag nu ska få njuta av 10 gånger...8 gånger kvar:)

Detta är något jag önskar att alla kunde ta del av, så behövligt, känner jag!!

Var i onsdags och fick min andra behandling, denna gången märkte jag att jag hade lättare att slappna av, tänkte inte lika mycket på annat under tiden som jag gjorde första gången och efteråt så var jag totalt avslappnad...och det bästa är ju att det inte gör ont alls:) Efteråt hade jag inte ont i lederna heller!

Nu har dock värken kommit tillbaka:(

Jag är ju lite öm i huden och vissa delar av kroppen är känsliga, som tex en del av bröstet, men själva behandlingen gör ju inte ont alls, tvärtom...och man får komma överens om de delarna som är ömma så undviker hon ju de sen under behandlingen.

------------------------------------------------------------------------------

Lite fakta från Wikipedia och en annan sida om Taktil massage.

Om du vill läsa mer, så kan du kolla in tex: www.taktil.se

------------------------------------------------------------------------------

Taktil massage (även taktil stimulering) är en svensk massagemetod som består av en mjuk, följsam beröring. Den skiljer sig från annan massage eftersom man inte knådar och arbetar med musklerna.

Enligt företrädarna kan den taktila massagen ge smärtlindring, avslappning och välbefinnande genom att stimulera utsöndring av hormonet oxytocin. Eftersom massagemetoden är relativt ny som vårdform så finns det inte så mycket underliggande forskning på dess effekter. Dock har det på senare år startas flera forskningsprojekt för att undersöka de positiva följderna av taktil massage, varav vissa har funnit att massagen har ett inflytande på kroppens oxytocinutsöndring.

Taktil massage har används i vården av patienter med stroke, som palliativ vård av cancersjuka, i behandlingen av ungdomar med anorexia nervosa och för kvinnor i förlossningens latensfas

--------------------------------------------------------------

 

I forskningsprojekt som hittils genomförts visas exempelvis att massagen kan påverka kroppens blodsockerhalter och sänka blodsockret hos kvinnor med diabetes typ 2 (se forskning i Dagens medicin, nov. 2004) och att det är effektivt i samband med stroke, reumatism och demens. Takil Massage passar även gravida.

Effekter vi ofta ser är ökat välbefinnande, ökat samspel och förmåga till kommunikation, stärkt kroppsuppfattning, avslappning, lugn, bättre sömn, förbättrad mag- tarmfunktion, sänkt blodtryck, stärkt självkänsla, minskad aggressivitet och självdestruktivitet, mindre stress samt lindring av smärta.

 

Kroppen och hjärnan behöver regelbundet få möjlighet till vila och återhämtning för att bevara det friska och förebygga obalans. Den Taktila massagen ger välbehövlig återhämtning och hjälper till att skapa balans mellan aktivitet och vila för både kropp och själ.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ha det bäst och ta hand om er, jag försöker att ta han om mig:)
Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0