Välkommen till onkologmottagningen på bröllopsdagen!!

Efter att febern till slut gav med sig och infektionen var i stort sett borta...
En gång i veckan omläggning av bandage mm.
Midsommarafton, 19/6, får jag ett brev/kallelse från Länssjukhuset Ryhov/Onkologkliniken...jag ska vara där 23/6-09 kl 13.40! Denna midsommar är vi ensamma hemma(första gången tror jag som det har hänt, annars har vi alltid massa folk hemma och aktiviteter i form av fem kamp osv, konstig midsommar...)Jag äter fortfarande penicillin så det blir inte ens nåt alkoholhaltigt för min del, men lite midsommarmat fixas det i alla fall...:) Annorlunda midsommar, jag har inte lika ont och kan vara uppe och göra lite saker, men blir lätt anfådd av det minsta lilla...känner inte igen mig...jag fick välja om jag ville ha folk hemma eller inte denna midsommar, måste säga att jag är glad att jag sa att jag inte vill ha folk här denna gången...
Söndag den 21/6-09 fyller sonen 12 år, det blir inte så mycket firande där heller, usch, jag orkar inte...tycker synd om honom, vi gör som vi brukar på morgonen i alla fall, tårta tidigt på morgonen till sängen med lite sång och presenter i alla fall...sen blir det inte så mycket mer firande...
Tisdag 23/6-09 BRÖLLOPSDAGEN, idag har vi varit gifta i 3 år, detta rinner av mig tyvärr i allt annat skit, som tex detta med dagens läkarbesök...
Klockan kl 11 åker jag, ensam, mot Jönköping och ska träffa en överläkare på onkologmottagningen...
Jag kommer fram i relativt god tid och anmäler mig i luckan, får sitta ner och vänta, ovanligt;), väntar och tittar på andra runt omkring mig...
Där inne i väntrummet sitter flera människor i olika åldrar, jag har då ingen aning om varför de är där, jag vet knappt varför jag är där...
Hör någon som kommer in med en kvinna, ser att hon har stora tejpbandage över bröstet, det syns eftersom det är sommar och alla går ju relativt lättklädda i t-shirts och liknande...jag vill ha en parkeringsbiljett säger denne kvinnans följeslagare, kvinna hon också, kanske syster eller väninna, de är nog i ungefär samma ålder båda två...
Ok, ska hon på behandling? Ja, det ska hon...
Vad då behandling och var...? Många frågor i mitt huvud, det är första gången för mig på denna mottagning...
Har då ingen aning om vad som ska hända och händer här...
Det tar sin tid men till slut så kommer en man in i rummet och säger mitt namn, ok, då är det dags, han verkar trevlig och snäll, doktorn, ser på hans namnbricka att det är honom som jag ska träffa...
Vi går in i rummet och han frågar hur det är med  allt nu då efter operationen...han tittar på ärren och tycker att det har läkt väl. Så bra då! Han undrar om hur allt har påverkat livet och så, ja, det har det gjort kan man säga...
Nu kommer vi in på hans område...efterbehandlingarna...vad som de erbjuder just mig för min sjukdom.
Får åter igen en förklaring varför dessa efterbehandlingarna är bra att "ta emot", rekommenderas...
Jag får avstå naturligtvis om jag vill, men risken för återfall...nej tack, ja tack menar jag, för behandlingarna...
Jag vill ha alla möjliga behandlingar som minskar risken för framtida återfall av denna äckliga sjukdom. TACK!
Får information om att jag kommer att garanterat att tappa håret, får remiss till en frissa som ordnar peruk.
Fy fan...peruk, då ser man ut som tanterna som man ser ibland, med plastigt grått hår/peruk, det kommer inte jag att ha...aldrig i livet...hur kommer jag att se ut eg??? Utan hår??? Jag som gillar mitt hår och är rätt mån om utseendet i stort, hur kommer jag att klara denna utmaning som jag nu ställs inför??
Får veta om ev biverkningar som jag kan få av cytostatika(cellgifterna) behandlingarna sen...det är ingen kort lista...jag slutar att lyssna nånstans, tänker att jag kanske kan slippa de om jag inte vet om de.
Eller så gör jag som så att då det blir nåt så tar jag tag i det sen!! Det gör jag!
Det är inte över ännu, denna resa...just nu känns som att det bara har börjat...
Vet fasen inte hur jag skulle reagera om jag skulle behöva gå igenom nåt liknande en gång till...
Då är det så att behandlingsstart planeras för min del till den 13/7-09!
Då ska jag infinna mig kl 13 på avdelningen och får information och det tas prover osv, sen är vi igång...
Innan dess så ska jag boka tid hos barnmorskan och ta ut hormonspiralen(jag får inte ha hormoner i min kropp pga att min cancer var ju hormonberoende) och gå till tandläkaren och kolla status på tänderna så kan man sen se om cellgiftet påverkat tänderna/tandköttet något...fortsätta en gång i veckan omläggning av bandaget på bröstmottagning(skönt att jag får komma dit i alla fall, där vet de om vad de gör:))
Inget mer roligt som jag ska göra???
Försöka att njuta av livet kanske...tycker att jag lyckas rätt bra till och från, nu har det varit en jobbig period då jag inte har kunnat att göra så mycket fysiskt, har försökt att bara sitta och njuta av utsikten, tillvaron med barnen, dagen som den är...:)
Då min man kommer hem efter dagen så får jag rosor av honom:)
Just det...det är fortfarande vår bröllopsdag! Grattis!!
Tack snälla för de vackra rosorna!
Ha det bäst och kramar från mig!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0