Behandlingsdag nr 7 av 12, 28/10-09 med Taxol och klippte mig:)

Då var det dags för att åka 10 mil igen till mina kompisar på Ryhov:)
Vi åt frukost med ett tänt ljus, mysigt:)
Åkte iväg 7.30.
Mannen och sonen skulle åka iväg lite senare, sonen skulle till en kompis och mannen till sitt jobb 11 mil hemifrån...barnen har ju som sagt höstlov denna vecka från skolan...
Jag åkte med dottern denna dagen, hon skulle övningsköra hem sen, skönt...jag blir väldigt trött efter behandlingen, det är en av de flera medicinerna som jag får som gör att jag blir trött...först blir man lite speedad av Betapred, sen blir man trött av nåt annat...
En gång var det tom lite läskigt att köra hem efteråt...tänkte på motorvägen hur skönt det var att "blunda lite"...
JAG BLUNDADE...och "vaknade upp" precis då jag körde VÄLDIGT nära vägkanten...det var läskigt...
Sen dess har jag haft med mig godis, läsk och hög musik på hemvägen också...det funkar:)
Vi närmas oss sjukhuset och jag får en hemsk känsla i kroppen, blir alldeles svettig...
Frågar dottern om hon släckte ljuset i köket? Nej, det gjorde jag inte!
Skit...inte jag heller. Ringer mannen och frågar samma fråga, nej jag har inte släckt nåt ljus heller...vad gör vi nu?? Vi kommer att komma hem till kolhögen!!!!
Han ringer till B, en god vän som bor 35 km hemifrån och undrar om han har numret till "skogshuggaren" som just nu röjer hos oss, ja...de försöker att få tag på mannen utan framgång, dålig mottagning...
B bestämmer sig för att åka hem till oss och kolla läget, jag pratar med min man och vi kommer överens om att han ringer mig så fort som B kommit till oss och vi har koll på läget...
Jag och dottern går in, anmäler mig, vi går upp till vårdavdelningen(dagvården ligger i samma korridor)
Jag möter den glada, leende Sköterskan L i korridoren, kul att se henne igen!
Hon frågar om jag vill ha stol eller säng?
Stol, tack och jag får direkt börja min behandling, jag fick stolen som jag gillar, en ställningsbar skön stol som är avsedd för dessa behandlingar. Jag sitter hellre än ligger...det var skönt att den var ledig, det var så pass tidigt så alla hade inte kommit än på sina behandlingar...för sen började det droppa på med flera patienter...tyvärr finns det inte alltid stolar eller sängar till alla, så någon gång har jag suttit på en vanlig, fast skön, stol som är avsedd för besökare, men det gick ju det med...den stolen kommer att användas idag också av en trevlig kvinna som jag träffat en gång tidigare...Min dotter sitter också på en sådan stol och läser körkortsteori...får ibland någon bra fråga som jag knappt kan svara på, undrar om jag har  körkort;)
Tiden mellan då jag fick frågan i mitt huvud om någon släckte ljuset och tills jag sen äntligen pratade med min man var såååå lång. Då min man äntligen ringde hade det gått 2 timmar sen jag åkte hemifrån...jag hade hemska bilder i mitt huvud på ett övertänt hus...han berättade till min lättnad att det finns INGA tända ljus i huset, varken på köksbordet eller nån annanstans...äntligen kunde jag slappna av...OCH antingen så har jag släckt ljuset utan att notera det(hjärncellerna kanske också påverkas av dessa behandlingar;))eller så släckte min man det utan att tänkta på det då han plockade av bordet efter frukosten...eller så ha vi en skyddsängel som gjorde det:)
Det får vi aldrig veta hur/vem som släckte det, men släckt var det:)
Jag har två "bröstsystrar" i rummet, båda har genomgått bröstoperation och går nu på cytostatika(cellgifts)behandlingar...vi pratar och jämför om hur vi mått/mår, håret, illamåendet, tröttheten, allt möjligt som vi går igenom (det är lätt hänt att diskussioner hamnar där, inte konstigt för det som vi går igenom tar en jätte stor del av hjärnkapaciteten) pratar också om hur det är idag att ta körkort (dotterns sitter där med sina böcker från körskolan)och annat smått och gott...sköterskorna är lika trevliga och glada som vanligt, det är faktiskt trevligt att vara på denna dagvårdsavdelning, all kredit till alla sköterskor som jag har träffat i alla fall.
De gör ett KANONA jobb!! Fantastiska människor, tack för att ni finns!!
Denna förmiddagen går rätt smidigt sen jag fick lugnande besked ang ljuset...jag är färdig med min behandling, vi säger hejdå till allihopa och åker till MAX och äter...
Efter det har jag tid hos frissan, prova peruk nr 2...
Vi kommer till Carl M Lundh i Jönköping, (kan rekommendera till alla som behöver hjälp med peruk eller tupe av olika anledningar, de är trevliga och proffsiga och har hjälpt många med detta:))
E har 3 st som hon tycker att vi ska prova, jag har berättat för henne vid förra besöket vad jag önskar för sorts peruk nu då...jag tar av mig mössan och hon säger att håret har börjat att växa...?? Redan, skojar du?? Hon visar med spegel och pekar på olika ställen där det kommit hår, ca 1 cm långa på vissa ställen, lite längre någon annastans, lite stubb och sen några rätt långa(mitt gamla hår) som vi kommer överens om att klippa ner...SÅ JAG HAR KLIPPT MIG IDAG:) Och ja, hon har rätt, det har faktiskt börjat att växa i smyg...:) jag har då inte sett detta, de få gånger som jag tittat på skallen har jag tänkt på att det är hår som gått av och kommer att lossna ändå...men nej de sitter fast...jag kanske inte tappar mer hår nu då??? Jag har ögonfransarna och ögonbrynen kvar, något ljusare i färgen, men de är kvar...
Kanske får jag behålla de också???
Jag tror det, fast doktorn bara för en 8 dagar sen sa att jag kan komma att tappa ögonfransar, bryn och tom i värsta fall kan man tappa naglarna...uuuuhh...tänk den tanken...eller gör inte det...
Men det håret på kroppen som jag såg fram emot att tappa (håret på armarna och benen) är kvar, svarta långa strån...;) och de sitter bra fast...så vi får se vad som blir kvar och vad som inte blir kvar...
Jag bestämmer mig för en rätt kort frisyr(peruk), den ska bara sys in lite, så vi går till nästa stopp (Kristinas brud&fest) där dottern provar på olika balklänningar inför studenten nästa juni, vi tänkte att det kanske är bra att vara ute i god tid:) och det var det, hon hittade "sin klänning", en jätte fin en, jag ser verkligen fram emot att se henne gå på den röda mattan med sin stiliga kavaljer i juni!!!! OCH det är klart att jag får se det, eller hur??
Vad mycket vi har gjort idag!!!
Tillbaka till E på Carl M Lundh och provar peruken en sista gång, den passar perfekt. Vi säger hejdå och går iväg igen, nu till bilen med den tunga klänningen(väger väl 5-6kg) titta på bilden så förstår ni kanske, det är sååå mycket tyg, men ack så fint...jag är HELT SLUT...dottern kör och jag ska hålla mig vaken, det är ju trots allt jag som är eg föraren, fast hon kör så har jag ansvaret...
Jag håller mig vaken hela vägen hem och så fort vi kommer hem så lägger mig och vilar på soffan i köket, helt slut...
Efter idag är jag över halvägs med denna sista kuren, "bara" 5 gånger kvar...:)
Ha det bäst och kramar från Maarit
Bifogar bilder på skallen efter att jag klippte mig, ögonfransar/bryn, perukerna och klänningen(bilderna tagna idag 28/10). Ser att jag ser trött ut på bilderna,men det blir jag efter behandlingen som sagt, så trött....känner inte igen mig...
Skalleper efter klippningen    Ögonfransar/bryn    Peruk nr 2         Peruk nr 1            Balklänningen

Kommentarer
Postat av: Ninni

Gillar den korthåriga frisyren, tufft!

Det är väl inga tvivel om att du ska få se Denise gå upp för den röda mattan med sin kavaljer?

2009-10-30 @ 13:11:23
URL: http://marklanda.blogg.se/
Postat av: Maarit

Hello Ninni!

Tack, ska försöka att bli kompis med den, har lite svårt för perukerna...känns mest som en mössa på huvudet eller nåt som inte ska finnas där;)

Nej, inga tvivel:) Ska naturligtvis se Denise på den röda mattan i juni!!

Kramar<3

2009-10-30 @ 13:36:51
Postat av: Anneli

Hej Maarit!

Du var en hejare på att skriva ,själv pratar jag i teleonen är ingen srivare som du. Roligt att du mår så bra som man kan ,själv mår ja rätt bra,lite trött sover mycket .Vi borde träffas någon gång och fika eller nått Kram Anneli från sjukhuset

2009-10-30 @ 18:17:23
Postat av: Maarit

Hello Anneli!!

Vad roligt att höra från dig!!

Det är ju olika hur man får ut det man vill/behöver...

Jag skriver hellre än pratar;)

klart vi måste träffas!

Jag ska på onsdag på behandling, går du fortfarande på torsdagar??

Ha en skön helg och ta hand om dig!!

Kramar

2009-10-31 @ 11:20:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0