En tung påminnelse...

Igår då jag tittade på den fina Rosa Bandet galan på tv 3 blev jag återigen påmind av denna lömska sjukdom som jag nu kämpar med...
Allt blev återigen SÅ VERKLIGT!!!
JAG har faktiskt en dödlig sjukdom, 7000 kvinnor/tjejer får diagnosen varje år, alltså ca 2 varje dag!!
Hörde en siffra om att 4 kvinnor dör dagligen just i bröstcancer:(
Jag är jätte glad för att det ordnas sådana galor för att uppmärksamma denna sjukdom som är så "vanlig" på så sett att den drabbar ju så många kvinnor, tjejer...Det har jag tänkt på tidigare år också, alltså inte bara nu då jag går med sjukdomen själv...OCH vem som helst kan ju få den, jag trodde ALDRIG att jag skulle kunna få denna sjukdom, jag har då inte velat att få så mycket information om cancer överhuvudtaget tidigare i mitt liv, mest för att jag har varit rädd för sjukdomen, och tom ordet cancer...Trodde väl att om jag inte tänker så mycket på den så slipper jag den, och så har jag"gjort mitt", köpt Rosa Bandet varje år, sänkt pengar till cancerfonden osv...
MEN...här sitter jag idag med denna diagnos...och måste erkänna att jag idag inte är lika rädd eftersom under resans gång har jag lärt mig mer om sjukdomen och behandlingar och ser positivt in i framtiden, i alla fall de flesta dagarna. Idag är jag lite nere, tror att gårdagens gala väckte många smärtsamma minnen/tankar om denna tiden som gått sen jag fick diagnosen och tiden som kommer att komma...
Blev väldigt tagen av berättelsen som en pappa delade med sig, vars båda döttrar hade fått samma diagnos och tyvärr hade den yngre dotterna då bara 28 år förlorat sin kamp mot sjukdomen...Hemsk sjukdom är detta...
Det är jätte viktigt med alla bidrag för det görs ju stora framsteg på all cancerforskning och det kommer fram nya mediciner/behandlingar, jag tror att i framtiden så kan de behandla alla med ännu bättre resultat och kanske tom bota alla, det vore fantastiskt!!
Jag har haft en klump i bröstet sen igår, sov dåligt också, men nu känns det lite bättre...
Ta han om er!
Och välj att se det fina i det gråa <3
Kramar från Maarit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0