Mammografi undersökning, du blir jag av med oron, eller??

Ok, då är det dags att åka till mammografi den 22/4...yes, nu blir jag av med denna oro och obehag som jag går med dag in och dag ut...

Tar bilen och åker iväg rätt så glad, för inte kan det vara nåt konstigt med detta, som jag sa, jag var ju "nyss" på denna undersökning:)

Går inne i sjukhusets korridorer och funderar på vad alla gör där? Vissa är säkert på besök, vissa jobbar, vissa r nog patienter, det syns inte alltid utanpå vem är vem/vad??

Hittar till rätt ställe...Får vänta en stund i ett relativt trevligt väntrum, fast det är ju aldrig roligt att sitta och vänta...

Sköterskan kommer och ber mig att följa med henne...

Inga konstigheter, sköterskan tar många bilder på båda brösten, klämmer det högra bröstet mer och mer inåt mellan plåtarna och försöker att få med nåt på bild, för jag har visat henne var klumpen/knölen finns...

Nej, hon får inte med nåt på bild fast hon också känt att jag har en knöl där...

Vi provar och ta en ännu närmare bild, hon klämmer in mitt bröst så det gör riktigt ont, jag tror att jag blir av med bröstet på platsen...och det känns ännu mer på knölen, det gör nu riktigt ont på den...jag befrias från röntgenapparaten och sätter mig på en stol och gråter faktiskt, det gjorde jätte ont. Det känns som att knölen kommer att spricka när som helst, det gör riktigt ont en bra stund efteråt, och jag gnäller inte i onödan i vanliga fall...man är ju en finne med sisu, inte gråter vi...

Sköterskan ber om ursäkt om att hon var tvungen att plåga mig så...snällt!

Jag får vänta lite medans en röntgenläkare tittar på bilderna...sitter kvar på stolen i rummet...

Sköterskan kommer in och ber mig att följa med till ultraljud undersökningen istället eftersom det inte syns några konstigheter på röntgenbilderna, vi går in i ett annat rum...

Där inne ser doktorn att det finns "något" där i bröstet som oavsett vilket ska tas bort!!

Vad innebär det???

Vad är det för något??

Det kan han inte svara på, man måste undersöka detta ännu mer på andra sett...

Du får en remiss till bröstundersökning på Bröstmottagning...

Ok...det tog inte slut här...oron...

 


Kommentarer
Postat av: Ninni

Mmm, snällt av sköterskan... följer din blogg... och tror på cancersagan får ett lyckligt-friskt slut.



Min svärmor (läkare) berättade igår att många tumörer missas pga ökningen av siliconbröst, hennes väninnas dotter dog för en kort tid sedan, hon hade siliconbröst och knölen låg bakom...

2009-10-09 @ 13:56:42
URL: http://marklanda.blogg.se/
Postat av: Maarit

Hello Ninni,

Usch då, tråkigt, jag har då inga silikonlökar i alla fall;)

Men vad hemskt, undrar om folk tänker på det där...

Mycket man inte vet om...

Skönt att du tror att resan har ett lyckligt/friskt slut, det vill jag också:)

Men jag har mina svarta stunder...då "tron" sviker...

2009-10-10 @ 00:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0