Nedräkningen börjar idag:) Skål för det:)


SKÅL!

Nu har jag idag varit på min 6:e av dessa 12 behandlingarna...
Så nu har jag bara 6 st kvar!!!
Skål för det! Det var länge sen jag skålade på riktigt, april eller maj...
Ibland får jag lust att bara dricka mig redlös och glömma allt för en liten ögonblick...
Men det har jag inte gjort...och det funkar rätt bra som det är...
Jag får festa till det sen då jag blivit färdigbehandlat!
Idag gick det jättebra att köra till sjukhuset, resan gick smidigt!

Jag har gjort mina behandlingsdagar till något trevligt sen första gången jag åkte dit.
Jag sminkar mig lite, tar på mig fräscha kläder(enligt mig), stannar ca halvvägs på en mack, köper salta kex, godis, läsk som jag ska smaska på under behandlingen...har gått upp i vikt faktiskt, undrar varför??

Jag kommer till sjukhuset, det finns en parkering utanför ingången till onkologen, och titta där finns det en plats till mig!! Helt fantastiskt, annars har jag inte haft sån tur tidigare, har fått parkera en bit bort...
Går glatt in och anmäler mig, jag vet också att jag ska ha min influensa spruta nu innan behandlingen...följer sköterskan till vaccinationsrummet och vi har redan igår kommit överens om att jag ska få min lilla spruta i skinkan, pga att den opererade armen ska man ju inte vaccinera sig i och i den andra har jag min piccline, så skinkar får det bli för min del.

Jag måste erkänna att jag är lite löjlig då det gäller sprutor, gillar inte att få de...men det går smidigt och jag har än så länge inte känt nåt:) av ev biverkningarna...

Jag går upp och "min sköterska" är färdig och väntar med mina dosor i fomr av 4 olika påsar som ska pumpas in i min kropp för att bli av med ev cancer celler som kan ligga där någonstans och försöka att gömma sig;)...

Jag pratar med min rumskompis, som jag har träffat flera gånger, alltid lika roligt att träffa henne, hon är jätte glad, pigg och trevlig ung mormor som jag trivs med! Trevligt gemenskap! Hon har kommit redan tidigt idag så hon är färdig tidigare också, hon stannar en stund och vi pratar om lite allt möjligt, trevligt!
Jag köpte en påse ROSARATTAR, på mitt stopp på macken, godis från Ahlgrens bilar, som strödjer Rosa Bandet kampanjen nu i oktober<3 till henne, hon har också kommit till sin 6:e av 12 idag:)

Jag får en annan rumskompis, denna gången en man som jag inte har träffat tidigare, vi har det jätte trevligt och pratar om allt möjligt, sjukdomar, familjerna, jobb, ja allt möjligt. Tiden går jättefort och snart är jag klar med behandlingen, skönt, för nu har jag kommit halvvägs i denna andra kuren!! "Bara" 6 gånger kvar...

Dotterna ringer och berättar om sin dag...hon har haft lite ont i halsen en tid och harklat och det har samlats slem i halsen, men nu på morgonen har hon vita prickar i halsmandlarna...halsfluss tänkte jag.
Ring till vårdcentralen på morgonen och be att få komma till doktorn, hon ringer själv(hon är ju 18 är nu) och berättar om sina besvär, får "diagnosen" i telefonen, "ta några alvedon och hör av dig om det inte blir bättre inom en vecka"...hon går ändå och besöker skolsköterskan som känner på körtlarna i halsen, den ena är ju jätte svullet, skolsköterskan ringer till vårdcentralen och då får dottern en tid till doktorn...hon går dit och det tas prov i halsen och blodprover i armen, halsprovet visar direkt att hon har körtelfeber...sen ska de höra av sig ang lever och provet på mjälten som också togs...hur kul är detta?
Hade inte hon ens gått till skolsköterskan efteråt och bara kört som vanligt (tränar mycket) hur skulle det gått??
Inte kul...

Jag åker mot hemstaden fortast möjligt, det går bra att köra, jag håller mig vaken (denna tiden på dagen är jag alltid jätte trött, konstigt)  jag sjunger till radion, tur att ingen hör mig, för det låter INTE bra.
Kommer fram, hämtar dottern, får lite mer information om hur hon ska sköta sig nu med körtelfebern...sen åker vi vidare till sonens skola (han har också haft lite ont i halsen de senaste dagarna, måste hålla koll på det:(),  sen åker vi hem...inte kul då ens barn är sjuka, de ska ju få vara friska och göra massa roliga saker...eller hur??

Sen hoppas jag ju naturligtvis att jag inte blir smittat av något/någon, vill gärna hålla mig så frisk som möjligt, blir jag sjuk så måste behandlingarna sjutas upp och då blir perioden längre och det vill jag helst inte, tack!

Nu är jag trött, lägger mig på soffan och somnar...jag som skulle...sover några timmar, var nog behövligt...

Idag/inatt är den natten som jag inte kan sova pga kortisonet som jag får inför behandlingen, det vet jag nu att det är så, inget konstigt, jag ska kolla på tv och "slappa" och försöka att vila på så sett...

I det stora hela var dagen idag en mycket bra dag och jag känner mig rätt bra...:)
OCH jag har kommit halvvägs idag!!!!!!!

Ha det bäst och ta hand om er!
Kramar från Maarit

Kommentarer
Postat av: Ninni

Uh körtelfeber, jag var borta flera månader från skolan när jag hade det! Hoppas hon kryar på sig.. Minns att jag fick absolut inte rida...

2009-10-21 @ 11:27:00
URL: http://marklanda.blogg.se/
Postat av: Maarit

Oj, fy...flera månader...o(

Hon ska ju ta det lugnt med träningen osv, måste kolla om hon frågade hur det var med ridning osv...en sorts träning det också...

Kramar från Maarit

2009-10-21 @ 12:43:02
Postat av: Ninni

Ja, det var skumpandet som kunde vara farligt... jag vet att de misstänkte att Gustav hade det förra året (vilket han turligen inte hade), men min svärmor som är läkare, underströk vikten av både hur det smittar och VILA!

2009-10-21 @ 14:06:28
URL: http://marklanda.blogg.se/
Postat av: Maarit

Ok, skumpandet...för annars behöver man ju inte anstränga sig om man bara åker häst, men om det är så, så får det vara...hon sover hela tiden, är trött...

Hon ska ju ta nya prover nästa vecka, de håller väl koll på det hela...

Smittas väl via saliv i stort sett??

Nära kontakt i så fall...jag undviker att pussas med henne;)

Kramar från Maarit

2009-10-21 @ 15:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0