Anpassning?

Människan är ju ett väldigt anpassningsbart "djur", eller hur??

Man anpassar sig och sitt sett att hantera de olika situationer efter de olika omständigheterna som man ställs inför...
Det gäller att överleva, människan är nog ett flyktdjur och ett rovdjur...
Man vill ju fly om man känner sig hotad, men man gör ju vad som helst för att överleva...
Om jag skulle tänkt för ett år sedan på att jag skulle genomgå detta som jag nu har gjort och gör så skulle jag inte tro att jag skulle klara av det så bra alls...jag tycker inte att jag är så speciellt stark eller tuff...
MEN nu då jag har varit och är in i detta så klarar jag det rätt bra...därav jag tycker att människan, i detta fallet jag, är ett anpassningsbart "djur" / en anpassningsbar varelse...och sen lägger man till lite finsk Sisu så...
Ibland har jag tänkt på alla sjukdomar som kommer och går här på jorden...
Bland djuren, pest, fågelinfluensa mm.
Vi människor har också fått en del, Aids, cancer mm.
Varför finns dessa hemska sjukdomar???
Är det för att hålla populationen i lagom mängd på nåt sett, alltså att det inte ska kunna bli för många av en sort??
Är det tänkt att tex jag inte ska finnas eg så länge till? Är det därför jag fått denna sjukdom??
Vad är meningen med livet???
Jag vet faktiskt inte...jag vet inte om det finns nån mening med allt...
Ibland hör man folk säga att: jag vet att detta är mitt kall... det är det här jag ska göra här på jorden...
Varför känner jag inte nåt sånt?? Gör alla andra det??
Konstiga tankar som rör sig i mitt huvud...känns ändå lite bättre då jag har satt ord på de tankarna...
Vet inte om det bara är jag som får sådana här konstiga tankar till och från...
Ha det bäst!
Kramar från mig!

Kommentarer
Postat av: Saara

Jag gillar den personliga och ärliga tonen du har.



Svar på din fråga om alla känner av sitt "kall": nej, jag gör kanske inte heller det. Men har alltid hoppats på att min uppgift i livet skulle bli tydlig för mig. De självklara kallen finns i och för sig där: att man försöker vara en bra mamma, till exempel. Det är ju ett kall. Men utöver det... nja, nej.



Jag tror förresten att det kan vara en personlighetsfråga. Exempelvis är våra män båda strateger som alltid har någon vision som de kämpar för (har jag rätt?) medan jag tror att både du och jag är esteter som lever helst i nuet, och har konkreta mål (en ny altan för din del, en ny tavla för min del... haha). Den ena personlighetstypen är (självklart) inte mera värdefull än den andra.



Oj, det gör mig så ledsen att tänka att du tänker att din brist på känsla av att ha ett kall är ett tecken på att din tid skulle vara ute. Jag tror ju absolut inte att det är så.



Hoppas du hittar frid i sinnet med alla tunga frågor. Ge inte upp! Vi tänker på dig! Stryrkekramar från Finland.

2010-02-09 @ 09:52:26
URL: http://saaraspaintings.com
Postat av: Saara

Glömde säga att ni är så VACKRA på bilden båda två! Hälsa!

2010-02-09 @ 09:55:01
URL: http://saaraspaintings.com
Postat av: Maarit

Hello Snälla Saara:)

Tack så jätte mkt för dina snälla och fina och uppmuntrande ord!!

Jag ser också att en viktig(viktigaste) mening med allt är just att vara en bra mamma, och det försöker jag att vara, och jag tror och hoppas på att jag hittar nån annan mening också så småningom...om det nu så är meningen...

Ja, du har rätt med våra män, så är det:)

Och ja, jag som du lever mer i nuet,...har faktiskt börjat att göra det ännu mer iom min diagnos...

Jag kämpar på, jag ger aldrig upp!

Tankarna går ju upp och ner, är mörka och ljusa men för det mesta är de ljusa:)

Tack för de finska styrkekramarna!!

Tack för din kommentar på bilden, hälsningar tillbaka!!

Ha det bäst och hälsa till din fina familj!

Kramar

2010-02-18 @ 00:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0