En svacka:(

Jag är och har varit såååå besviken på alla konstiga känningar som jag har kvar och fått sen jag slutade med behandlingarna 1/12-09!!!!!!!!!!!
Jag har inte haft lust eller ork att skriva nåt...igen, tråkigt...
Nu ska det bara gå rakt upp...alltså att jag känner mig bättre och bättre och dessa tråkiga biverkningarna försvinner, eller??
Nyårsafton var lugn, bara 3 av oss hemma, dottern var i stan med sina kompisar. God mat och nån öl och sen var man trött...men vi höll uppe ända till 12 slaget!! Sen blev det några glas Pommac:) Pommac är gott:D tycker jag faktiskt på riktigt...jag var ute hos hästarna en halvtimme ungefär och "övermatade" de, de var lite oroliga pga alla ljud...men det gick bra...det var rätt länge sen vi varit helt ensamma på en nyårsafton...har inte riktigt lust, ork...
att ordna nåt...:(
1/1 var vi i stan en sväng så sonen kunde smälla smällare och skjuta sina raketer, vi gör inte det hemma pga djuren!
Samma dag fick jag ett nyårspresent...mina ögon började att svullna, jag fick ont runt ögonen, det högra ögonlocket blev rött och svullet OCH mina ögonfransar som jag har varit såååå glad över att ha haft hela behandlingsperioden började lossna...och ögonbrynen också...skit, vad är detta för ngt??? Kanske bara några som lossnar...kanske inte alla i alla fall...försökte jag tänka...positivt, men hur enkelt är det alltid???
Nu då allt bara ska bli bättre och bättre...jag blev ledsen på riktigt...ok att jag inte har haft hår på huvudet, men det kan man ju alltid gömma, det är helt klart "rätt årstid" för tappa sitt hår(om det nu någonsin är rätt tid för det) jag har alltid nåt på huvudet, mössa, hårband, ha, ha hårband...men i alla fall nåt brett band på huvudet, keps eller nu det senaste då det är så kallt utan hår så har jag tagit fram min pälsmössa(fejkpäls) som jag köpte någon gång i Stockholm för 6 år sen...och så gott den värmer:)
Som sagt så har jag kunnat att sminka mina ögon tidigare och det har gjort att jag inte har känt mig så konstig då jag har varit ute bland folk eftersom ingen ser att jag inte har så mkt hår då jag har tex mössan på mig...men nu då jag ser ut som en gris, jätte konstig...ögonlocken är svullna och röda om jag inte lägger nåt som döljer det på de...ögonen ser så små ut då jag inte kan lägga mascara på ögonfransarna...jag har faktiskt, eller hade alltså ganska långa och mörka ögonfransar tidigare, nu hade de tappat färgen faktiskt redan nånstans halvvägs i cellgiftsbehandlingstider, men jag kunde ju alltid lägga mascara på de:) Då...
Hur i hela världen kan biverkningarna komma en månad efter avslutad behandling???
Jag har haft mycket ont i kroppen, lederna...känner mig trött och orkeslös, inte alls det jag hade tänkt mig att jag skulle känna efter "så lång tid" efter avslutad behandling...men där bet jag farmor i låret så att säga...igen...
jag gick ändå och försökte att vara lite optimist då inte alla fransar och bryn lossnade, men de lossnade mer och mer i dagarna som gick...
I helgen var vi på isen på sjön, barnen åkte skridskor och skidor...jättefin och tjock is, fint väder!
Måndag den 4:e var jag på Taktil massage och då hade jag kanske 4-5 fransar per öga...inte kul...
nämnde detta till sköterskan och hon sa att det berodde nog på cellgifterna, en reaktion, biverkning som kommer så här efteråt...tyvärr:(
Jag hade fortfarande ont i det högra ögonlocket och det var rött och kliade och hade sig...rann och jag fick torka hela tiden kändes det som...tisdag då...jag var hos kuratorn och pratade lite, det kändes faktiskt ganska bra efteråt...frågade henne och en kirurg också om mina öronproblem, ingen kunde väl saga vad det var, men jag skulle söka för det om det inte blev bättre...ok...
Det blev inte bättre kan jag säga...alla fransar lossnade, men min diagnos är att det var efterbiverkningar av alla de gifterna som pumpats in i min kropp tidigare, och alla andra smärtor och konstigheter som jag har, samma sak där, tror jag...kroppen bearbetar väl allt som hänt och försöker att bli av med gifterna...tar kanske mer tid än jag räknat med...
Jag som skulle gå ut och äta med in dotter och sitta och kanske ta en öl eller två, lite tjejsnack(hon är ju 18år redan:)) osv...jag vill det samtidigt som jag inte vill det. Jag ser ju inte klok ut...usch och fy...cancer för sig hade räckt tycker jag, alla dessa andra tråkigheter kunde man ju ha sluppit...
Fattar inte hur ögonfransar och bryn kan lossna så där och när kommer de tillbaka undrar jag???
Jag känner mig som om jag skulle vara i en djup svacka/dike eller nåt som jag försöker att klättra upp ifrån men jag bara rasar i botten igen varje gång jag försöker att komma upp...
Just nu har jag lite svårt att se jätte ljust...jag hoppas verkligen att det vänder snart, inga sköna känslor dessa...
Inte noga med att jag har haft dessa jobbiga svallningar=vallningar heter de tydligen "på riktigt", jag har skrivit svallningar hela tiden...svettningar=Svallningar, tänkte jag...ja, i vilket fall dessa tråkiga vallningar, ont i kroppen, lederna, orken är borta, blir lätt anfodd och trött så tappade jag ögonfransarna och nästan alla ögonbryn också...jag kan nog inte säga det nog många gånger, hoppas att efter ett antal gånger så känns det inte lika jobbigt längre...man kan ju alltid hoppas!!
Ha det bäst!
Kramar från mig!!

Kommentarer
Postat av: Saara

Hej Maarit. Det skär i hjärtat att läsa. Vilken grym sjukdom, jobbiga behandlingar, jobbiga biverkningar. Hoppas du blir snart bra igen.



En annan vän till mig har gjort samma rosa resa som du - hennes fransar och ögonbryn växte tillbaka och hon känner sig lika vacker som innan. Ge inte upp. Tänker på dig! Styrkekram!

2010-01-12 @ 07:16:36
URL: http://saaraspaintings.com
Postat av: Maarit

Hej supersnälla Saara!

Tack för dina snälla ord, skönt att höra att de hade växt tillbaka på din vän, då tror jag att det kommer att bli så med mina fransar/bryn oxå:)

Ha det bäst!

Kramar

2010-01-12 @ 08:34:17
Postat av: Lisa

Hej Maarit!

Inga-Lills dotter Lisa som är här inne o kikar =)

Vilken fin blogg du har, tror att den hjälper många som är i samma situation som du, ibland kan det vara svårt att sätta ord på vad man känner, kanske fler somvågar sig på det efter att ha gjort ett besök här...

Mamma är en trogen läsare här även om hon inte kommenterar, tror inte hon vet hur man gör ler, hon skriver aldrig nåt på min blogg ialf =) Hon är iafl sååå glad att hon har dig och tycker det är jättetråkigt att du inte är pigg, pratar ofta om dig hemma, ja och hästarna förstås, roligt att hon hittat en hobby som bara är för henne, tror det har lite av en helande effekt på henne. Både att rida och att prata med dig! Känns bra att hon har någon att dela detta med förutom oss i familjen, nu som är i samma situation har ju lättare att förstå varandra än vad vi utomstående gör... Även om man vill, men det räcker ju inte alltid.



Hoppas verkligen att du blir piggare snart, förhoppningsvis går vi ju snart mot ljusare tider, kanske hjälper något!



Många goa varma styrkekramar från mej o Neo

2010-01-13 @ 07:12:00
URL: http://www.lisajosefsson.blogspot.com
Postat av: Maarit

Hej Lisa!!

Kul att höra från dig!!

Snäll du är, jätte kul att höra allt detta som du skrev:)

Jag tycker att det är lika roligt att vara med din mamma!!

Trivs i hennes sällskap:)

Det är ju vissa saker som bara vi kan förstå och känna igen, alltså vi "bröstsystrar" , så det är viktigt att kunna prata med

andra som är/har varit i samma sits...

Ha det bäst!!

Kramar till er båda

2010-01-14 @ 23:18:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0