Ingen solbränna ännu;)

Jag har inte blivit brun eller synlig i mörkret fastän jag nu har gått i solning 8 gånger...
Förra veckan på fredag så träffades vi åter igen på strålenheten i Ryhov som vi hade kommit överens om, vi var där ca kl 10 och nu börjar man att känna igen folk och pratar lite mer med de som man träffat nu i 3 dagar...
Jag hade med mig en chokladask till sköterskorna, tycker att de gör ett så enormt bra jobb på alla sett och vis och det är så viktigt att de orkar även under eftermiddagen då kanske blodsockret börjar att sjunka och man kanske allmänt blir lite trött, så kan det vara bra att ta en liten chokladbit så får man upp blodsockret och humöret igen:)
Jag kände inget under eller efter behandlingen denna gånger heller...skönt!
Vi hann efter att vi fått våra doser för dagen, jag och min "bröstsyster" ta en fika på A6.
Det var jätte trevligt att sitta ner och prata om lite allt möjligt, inte bara sjukdomar, men en del...men allt mellan himmel och jord som man säger...barn, familj, semesterresor mm. Trevligt:)
Sen var det dags att åka hemåt, det gjorde vi båda, bestämde att vi ses på måndag igen, samma tid, samma plats...:)
Hämta sonen från skolan, åka tillbaka till stan då han har trumträning på fredagar och sen plocka upp dottern, handla och åka hem...vid det laget är jag riktigt trött...skönt att dottern kunde köra hem från stan:) Jag vilade den stunden...
Det enda jag har känt är trötthet, inget på huden...men trötthet, mer än på ett tag, vet ej om det är behandlingen eller bara att man måste köra och koncentrera så pass på de inte alls så mysiga vägarna...
Sen har jag faktiskt fått ont i tårna, fingertopparna och hälarna...jag har fått frågor under cellgiftsbehandlingarna om jag känt nåt, stickningar eller så på fingrarna eller fötterna, kände inget sånt på hela perioden, tydligen nåt man kan få annars undre pågående behandling, men nu efteråt...
Jag får ibland massera mina fingrar och tår för det käns som att de domnar bort, det sticker och har sig...
hälarna gör ont, som om jag skulle kanske gått för mycket i dåliga skor, eller nåt, det är en helt ny känning för mig också...sen har jag mina sköna vallningar på nätterna och ibland på dagarna...ont i lederna och det känns som att det samlats lite mer vätska under armen...
Men nu så är det fredag och då får ju båda jag och kroppen vila 2 dagar från strålningen, så kanske man är piggare på måndag igen:)
Red två ridturer i helgen, en på lördag och en på söndag med kompisarna...det var så himla skönt!
Bra dock något kallt väder (jag frös inte, jag har ju min overall) och trevligt sällskap! Tack tjejer!!
Det är helt makalöst fantastiskt att jag inte känner nåt då jag rider, jag fattar inte det...men jag är oerhört tacksam att det är så...
På måndag sen då...de vanliga morgonrutinerna, upp ca kl 6, frukost, skjutsa till skolbussen, åka hem och göra sig själv iordning, åka mot Ryhov, framme ca kl 10, vänta, vänta, vänta på sin tur på Drop In...och idag så strular det lite med maskinen Beta så alla använder Alfa och det blir ju längre väntetider naturligtvis eftersom alla ska använda en maskin...hörde att det strålas 70 personer dagligen i genomsnitt där...rätt många...Jag kommer in så pass sent så att jag känner att jag nästan får lite bråttom att jag ska hinna till sonens skola innan han slutar...jag vill inte köra alldeles för fort heller så jag ringer till honom så fort han har slutat skolan(han har ju naturligtvis inte telefonen igång på skoltid,så det går ju inte att ringa då, vilket jag kanske kan tycka i detta fallet hade varit rätt bra att kunna göra, alltså att jag kunde fått tag på honom...och tänkt om det skulle hända nåt nån gång...jag kan ju köra av vägen eller nåt, det är ju bara att snällt vänta tills skolan är slut) så att han vet att jag är på väg och kommer att komma lite sent bara...det funkar naturligtvis, han är ju inte en bebis längre...snart tonåring...tiden går då man har roligt sägs det...
Jag kan säga att tiden går faktiskt fast man kanske inte har roligt hela tiden/inte alls...oavsett hur man mår osv...
Då är dag 4/33 avklarat...skönt, de känningarna som jag haft sen i fredags kvarstår...
På tisdag så tar dottern bilen och skjutsar sonen till skolan innan hon åker till sin skola.
Det är nämligen så att jag har pratat med en god vän till mig och hon ville åka med mig en dag och vi kom överens om att det är denna dagen då vi ska åka tillsammans!
Kul, hon hämtar mig på morgonen, hon kommer lite efter 8 och får vänta på mig en liten stund och så åker vi!
Jag slipper köra, så himla skönt!!! Tack snälla att du följde med!
Vi kommer fram till sjukhuset och naturligtvis har jag inte mitt parkeringstillstånd med mig eftersom den ligger i min bil, in och be att få en till, ut igen till bilen och sen in och sätta sig på vänt...det går faktiskt rätt bra idag, maskinerna strular inte så att köerna flyter på...vi har inte någon tid att passa efteråt eftersom dottern just idag slutar 14.20 och kan sen åka att hämta sonen och sen åker de hem tillsammans...detta har vi naturligtvis planerat...så då vi är färdiga redan vid 12.30 tiden så åker vi till stan och äter på ett ställe som heter Lingon, stället kan jag rekommendera, de hade god mat och trevlig atmosfär!!
Vi åt, pratade häst och annat, gick till stan, gick i affärer...vi hade en bra dag, tycker jag i alla fall!!!
Sen vid 15 tiden så åkte vi hemåt, jag bara njöt eftersom jag inte behövde köra!!
Vi båda köpte en FM sändare som man kan koppla sin mp3 spelare eller telefon/Ipod till bilens stereo och på så sett lyssna på sin egen musik eller ljudbok eller vad man nu vill i bilens högtalare...jag trodde inte det kunde funka, men efter lite pillande så fick jag till det i hennes bil och det funkade...helt fantastiskt...en liten dosa som man kopplar till sin telefon från cigarett tändaren(eller med batterier så är den ju trådlös) fantastiskt, och den kostade inte mer än 299.- på MediaMarkt...
Ett bra köp, tycker jag!
Och en mycket bra dag!!
Onsdag så var det de vanliga rutinerna som gällde, och vi träffades där som vanligt vid 10 och nu pratades det ännu mer med de som man nu känner igen under tiden då man väntar...och väntar...Min vän får gå in tidigare eftersom hon hade kommit dit tidigare, hon kommer ut efter några minuter och säger att hon måste gå och göra om sin Simplan från början...hennes referenspunkter som är tatuerade stämde inte längre...de kunde inte ge henne behandlingen...hon ska in till simulatorn igen, maskinen som tar röntgenbilder och de sätter nya punkter på henne, denna gången ritar de in de och nu får hon ha det så under resten av behandlingarna...att det kan ens bli så...hade jag inte nån aning om...tydligen så kan det bli så att dessa referenspunkterna inte stämmer efter en tid om man tex: går ner i vikt, går upp i vikt, slappnar av om man har kanske spänt sig tidigare...huua, jag vill inte göra om dessa saker...jag väntar och väntar...jag kommer in under tiden då hon är på simulatorn...mina prickar stämmer som tur är...jag får min dos och går ut i väntrummet...jag säger att jag väntar på henne, hon kommer ju in direkt efter mig, och det ska ju inte ta så jätte lång tid då prickarna stämmer med maskinen...Hon kommer ut ca 25 minuter senare och har fått sin dos...bra att det gick "till slut"...vi går till bilarna tillsammans, säger att vi ses imorgon igen, samma tid, samma plats:)
Jag kör till sonens skola och kommer fram i tid...
På torsdag så är det åter lite väntetider...jag får träffa hudläkaren och sköterskan medans jag väntar på min soltid...jag är med i en hudstudie...jag fick innan jag började med strålning träffa en sköterska som är assistent till hudläkaren på denna studie...huden mätes, både torrhet/fuktighet och färg för att sen kunna kolla hur det ändras under tiden på behandlingen...jag fick två krämer med mig, den ena ska jag smörja in strålområdet efter strålningen och den andra ska in på kvällen inför natten...sen ska detta följas varje vecka med mätningar...och frågor osv, de vill veta om nån kräm är bättre än nån annan och om olika hudtyper klarar strålningen på olika sett...så jag har antingen fått bara mjukgörande eller mjukgörande och kortisonkräm...ingen vet vad man får, vem får vad osv...lite kul och det kan ju inte bli sämre i vilket fall av att man smörjer in nåt...jag skulle kanske inte annars ens vara så duktig på att smörja in mig...så mkt bra grej detta:)
Jag ser på deras papper att siffrorna är annorlunda än de var förra veckan, men jag förstår inte om det är dåligt eller om det är bra...jag får med mig nya burkar med kräm, nästa vecka ska vi kolla samma sak igen, jag får med mig frågeformulär som jag ska fylla i och lämna in sen...
Jag kommer ut och får vänta lite till sen är det min tur att komma in och sola lite;)
Timmarna går...efter att vi är färdiga så går vi till frissan på sjukhuset en sväng och tittar på peruker...hinner bara en liten sväng för sen måste jag åka hemåt och hämta sonen igen i skolan...
På fredag så är det ganska så lite folk faktiskt där på morgonen, vi träffas där igen och säger att vi tar fika efteråt om vi hinner...allt beror på hur allt flyter på med tiderna på maskinerna och om maskinerna inte strular...
Jag känner denna gången precis innan min behandling är färdig ett hugg på insidan av höger bröst, det var faktiskt obehagligt...nämnde detta till sköterskan, hon sa att man kan känna stickningar och hugg på det området som strålas eftersom det pågår ju en process där hela tiden nu då det strålas, så det är inte nåt konstigt...
Jag kände det under behandlingen inte efter...säker inte nåt konstigt säger hon, ok, får lite på det...men det kändes inte kul...jag har idag också med mig en liten chokladask till de tappra sköterskorna...
Allt går ganska så smidigt och efter att vi är färdiga så först går vi upp två våningar och hälsar på på onkologmottagningen där vi har gått i 6 månader tidigare för att få våra gifter, jag tänkte fråga de om de hade nåt som jag kunde få för mina naglar som nu har fallerat totalt...just idag var medlet slut, jag får återkomma nästa vecka, "Min sköterska L" är hemma för vård av barn idag...hade velat att träffa henne...nästa gång då...det var trevligt att se de andra sköterskorna, de var lika trevliga som tidigare, vilka fantastiska människor!!!
Efter det så åker vi till A6 och vi går en liten sväng inne på Ikea och fika hinner vi också med:) KUL!! Sen är det återigen dags att åka hemåt, sonens skola, tillbaka till stan, trumlektioner, dottern kommer till oss vi handlar och sen åker vi hem, dottern får åter äran att köra hem, jag är faktiskt jätte trött...:(
Tur att de är så stora nu mina fina änglar(barn)!!! Hur skulle jag klarat mig utan de?? De är de bästa barnen i hela världen och de är mina <3
Denna fredagen är jag ännu gladare än förra för jag känner att jag och huden och allt innanför huden behöver dessa 2 dagarna som helgen innebär för att vila upp sig...
Skönt att det är fredag, under veckan så har vi sagt hejdå till flera som har slutat med sina behandlingar.
JAG hoppas att de ALDRIG mer behöver komma dit och att de får vara friska nu och för alltid!!!
För mig 8 av 33 avklarat!!
DET GÅR STRÅLANDE;)
Ha det bäst!
Kramar från mig!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0