Massage och solning;)

Tisdag den 12/1 så får jag min 8:e Taktila massagen:)
Det var så skönt och denna gången så var det riktigt nära att jag somnade...
Vi fick hoppa över hela bröst/mage området denna gången eftersom jag har detta konstverk på mig som behövs för strålningen...
På onsdag så har min man lyckats att kunna komma hem till 14 så han kan hämta sonen och se till att han kommer hem för jag måste vara i Ryhov, Jönköping kl 14 på info samtal och sen är det dags att köra igång med strålningen...
Så då han är på väg från Västervik hemåt så är jag på väg åt andra hållet...jag åker vid 12 för att inte behöva stressa på de snöiga vägarna...jag ringer till en "bröstsyster" som jag har kontakt med ibland, vi opererades samtidigt och avslutade våra cellgiftsbehandlingar samma vecka, undrar hur hennes strålning går, har hon börjat än? Får tag på henne i mobilen, hon är på väg hem, hon har varit på sin behandling på morgonen, hon började i måndags med sina behandlingar, samma dag så jag var där i simulatorn...vi bestämmer att vi hörs ikväll...
Jag kommer fram till sjukhuset, parkerar bilen och sätter parkeringstillståndet i framrutan, så skönt att kunna parkera utan att behöva springa efter en biljet i automaten, bara att parkera då det finns en ledig plats:)
In och ner till strålenheten, in där, det sitter några där och väntar, på vad då?? Jag vet inte, inga jag känner igen idag heller...jag hälsar, tar av mig jackan  och jag hinner precis gå på toan så är det min tur.
Sköterskan kommer och hämtar mig, vi går in i ett rum och jag får information om antal gånger och allmänt om strålningen och ev biverkningar osv, jag ska få behandling 25+8 gånger...va? Jag har fått information om att jag ska komma 25 gånger, alltså 5 veckor...det står i journalerna att patienten har fått information om dessa 8 gångerna som de kallar för boost...redan i höstas???
Det har jag missat i såfall, säger jag...ja, det är som det är, jag glömmer bort saker som jag ska göra osv, så jag har säkert fått informationen som de säger...
Ok, då får jag lite bonus då, kul!  Att just jag får komma 8 gånger mer än de flesta i samma situation...
Nja, det är tydligen så att alla under 50 år får 8 gånger extra just på själva operationssåret och stället där tumören satt...men nu har jag glömt varför???
Måste kolla om det kanske är som så att de som är under 50 år har större risk för återfall...??
Det ska jag kolla!
Under samtalet så ser jag en man i vit rock springa fram och tillbaka med verktyg i högsta hugg, han går till ett avgränsande rum där jag ser massa monitorer där de sköterskorna kan övervaka maskinerna, det är tydligen så att en av de 2 maskinerna som finns har börjat att krångla...Alfa som det heter har fastnat...vad det nu innebär...
Jag hade då inte tänkt innan att de kan ens gå sönder, vad händer då de går sönder, kan jag få fel dos, på fel ställe??? Konstiga tankar börjar att formas i min hjärna...bara att ruska bort de...
Jag ska gå i den andra maskinen, Beta...eftersom Alfa är ur funktion en stund så får de som ska dit för behandling vänta...jag får vara i detta rum nu för att jag ska in på behandling så fort som det finns ledigt tid, jag ska enligt planen få min första strålbehandling 14.30, men de ska gå igenom mina röntgenbilder och så fort som de är godkända och maskinen är ledig så är det min tur...ca kl 15 så är det min tur att komma in till Beta...
Ett stort rätt kalt rum där det i mitten står en stor apparat...av med kläderna på överkroppen och lägg dig...
Jag ligger på denna hårda brits, armarna ska upp, låsas där, det ska mätas och markeras på nytt, de tas bilder och mäter in behandlingsområden. Sköterskorna går ut mellan varven och tar bilder, kommer in och mäter igen, går ut...Detta tar väl ca 30 minuter, rätt obekvämt, men det går bra...
Till slut så kommer sköterskorna in den sista gången och flyttar "bordet" ner och jag får sätta mig upp...
Skulle jag inte få nån behandling idag, frågar jag? Ja, det har du fått nu!
Vad??
jag har fått min första strålbehandling och jag kände ingenting...fattade inte ens att jag hade fått det...
Det som jag noterade var att jag luktade som om jag skulle solat solarium...
Jag har solat;)
Jag går ut ur rummet något förvirrat, jag trodde på nåt sett att det skulle kännas någonstans då man får strålning...där ser man...det gjorde inte ont:)
Idag har jag avklarat nr 1 av mina 33 (inklusive mina 8 bonus solningar)
Då är denna perioden igång nu då:)
Jag åker hemåt och det har hunnit att bli mörkt...kör försiktigt, hämtar dottern och vi åker hem till killarna...
Ha det bäst!
Solning...är skönt;)
Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0