"Man ska inte vara för glad för länge..., eller..."

Hello... Sen förra gången så hände det att... Vi har nu kommit på plats fint i huset i Västervik, den sista tiden på gården var minst sagt hektisk för mig...och min dotter och mina föräldrar som kom hit från finland för att hjälpa mig...flyttade det sista söndagen 5/9 från gården och flyttade mina 2 kvarvarande hästar till världens goaste kompis i Vetlanda, där de fick gå ända tills i förrgår, snällast tjej i hela världen är hon Lotta:) Tack snälla att du finns!!! Nu har jag flyttat de lite närmare, ett islandshästsställe ca 3 mil hemifrån, tittar om jag kan hitta nåt ställe ännu närmare, men de har det bra där de är så länge i alla fall:) Men just nu känns det som att jag vill aldrig mer flytta...så jobbigt på alla sett och vis...eller så kan jag tänka mig att flytta då man är senil och inte vill ha med sig några saker, har lite eller väldigt svårt att skilja mig från saker eller djur eller platser... I slutet på augusti så hade ju Roger och Alexander "sitt liv" i Västervik redan, vilket var det vi hade planerat, så inget konstigt med det, med tanke på Alexanders start på den nya skolan och Rogers jobb osv, så jag, dottern och mina föräldrar gjorde faktiskt ett jätte jobb med allt inför flytten och med flytten och städning mm... I allt detta så började jag blöda lördagen den 4/9, alltså som mens...detta slutade sen 11/9, att få mens är inte ok för min kropp...pga att min bröstcancer var hormonberoende och då ska detta produktion slås ut om det inte stannar av sig självt pga åldern eller så, det ska inte finnas hormoner i kroppen som är som mat till de elaka cancercellerna som kan finnas till nånstans i systemet... Jag satte ihop detta med blödningar lite med stressen som jag haft med flytten och allt vad det inneburit (efter besöket på gyn så vet jag att det borde vara tvärtom, att då en kvinna har mens och utsätts för "för mycket" så kan menstruationen upphöra istället, inte tvärtom)...jag tog kontakt med onkologen i Jönköping för det skulle jag om jag får blödningar...nu hör jag till Västerviks kirurgen efter flytten så jag blir ombedd att ta kontakt med de, det gör jag och jag fick tid till gyn 29/9 för undersökning...vad kan gyn göra åt detta tänker jag, borde jag inte få träffa en bröstläkare eller onkolog?? Det är som det är... Lördagen 25/9 var jag på en gala med min man och några hundra andra...det var en trevlig kväll att få vara med på och under hela kvällen var det så mycket som hände så jag hade inte tid att tänka på dessa otrevliga saker som annars finns i min hjärna...det var en jätte trevlig gala:) Hoppas på flera sådana!!
Här nedan är jag redo för att gå på galan...klänningen köpte jag i Linköping några veckor tidigare, dottern som smakråd och min fina frisyr hjälpte snälla och duktiga Anette mig med:) som ni ser så är det lite löshår som användes, mitt egna är ju inte så långt än...;)
Då den 29/9 då åker jag dit "jag ska" alltså till gyn denna gången med tanke på att det som kommer att hända är att jag får remiss för att jag kommer att behöva börja med sprutorna som ska blockera min kropp för hormonproduktionen, alltså en spruta i månaden som man får i magen...jag som har lite svårt med sprutor...kul, not, men ok, det måste gå...det var väl det jag var beredd på då jag träffar denna jätte trevliga och duktiga överläkaren på gyn mottagning i Västervik... Vi pratar och jag berättar vad jag varit med om det senaste året, hon har ju ingen aning om vad som hänt mig tidigare, jag har ju aldrig varit hos henne tidigare, hon noterar det som sägs och tycker att jag ska undersökas med ultraljud direkt, sagt och gjort...efter en rätt lång tid så är hon nöjd...hon säger att hon inte hittar äggstockar på höger sida, jag tror att jag vet varför, säger jag, jag hade en cysta där år 2000, jag opererades, den då 12 cm stora cystan som innehöll naglar, hår mm togs bort och eftersom den hade vuxit fast i äggstockarna så de är nog borta de med...nu var denna cysta en ofarlig en så jag har inte ens tänkt på händelsen och tiden efter den operationen sen dess, kommer nu ihåg att jag fick lite besvär efter operationen också med jätte ont i magen och efter nån vecka så konstaterades det att det sipprade lite blod från ett ställe där de hade sytt ihop mig invändigt där de tog bort cystan, de fick operera mig igen pga detta och sy ihop det de missat första gången, så det var inga trevliga minnen från den gången... Ok, då skickar jag efter dina journaler från Eksjö så får vi se vad som hänt osv, bra! Sen sa hon nåt som gjorde att jag fick både hjärtklappning och började skaka..."jag kan tyvärr inte friskriva dina vänster äggstockar"...där finns det något som inte ska finnas där...dessa ord fick jag höra efter att jag var på mammografin i april 2009 från den läkaren som de konstaterade med ultraljud att det fanns nåt i mitt högra bröst... Vi tar lite prover...hormonnivån, tumörmarkörer för äggstockscancer...cancer...det ordet fastnade i min hjärna...nu behöver det inte vara cancer, det kan vara en ofarlig tumör. liknande som jag haft tidigare år 2000, och oavsett vilket så ska man nog operera bort äggstockarna eftersom det tydligen kan finnas samband med bröst-och äggstockscancer...bara skär bort de direkt sa jag...de behöver jag inte...vi bestämmer att jag tar en hel del prover direkt på provtagningscentralen och får en ny tid till henne sen, och hon skulle höra av sig på telefon om det var så att proverna visar cancermarkörer...jag går därifrån med en ångerst och rädsla...känns som jag har hamnat i samma skit igen som över ett år sedan, jag ser mig själv i samma läge som förra hösten då jag började med cellgifterna och började tappa håret och till slut fas typ flintskallig...NEJ, inte en gång till...jag fixar inte detta...jag går till provtagningscentralen, de är jätte snälla och duktiga där, jag som är lite knasig då det gäller nålar, blodprover och sprutor...men hon var superduktig och fick sina rör fyllda med det röda blodet utan problem:) Jag går sen därifrån till parkeringen där jag har bilen, vad gör jag nu????? Allt blev plötsligt jätte konstigt...jag ringer till Roger och får tag på honom och berättar vad som hänt...han säger att han kommer hem så fort han bara kan...det gjorde han också. Det var skönt! Mitt nya liv som jag skulle börja här efter flytten började inte så bra...jag känner mig plötsligt sjuk igen, får ont i armen där jag hade picclinen tidigare, får ont på många ställen i kroppen och blir så fruktansvärt trött...vad i hela världen är det som händer...har jag varit dum mot någon och fått nåt straff för det nu?? Dagarna efter den 29/9 var inte så roliga, vi hade redan typ förra året bestämt att jag åker till Lotta då hon åker till Öland vid skördefesten som är där varje höst, nu var det dags, den börjar ju 30/9, jag tog kontakt med Lotta och sa att jag kanske inte är det bästa sällskapet just nu, hon tyckte att det kanske är det bästa just nu att åka för att kunna tänkta på nåt annat...Roger tyckte också likadant så jag åkte 30/9 dit och var hos henne till på fredag 1/10. Det var så skönt att få vara där med henne och prata massa tjejsnack om livet och allt...Tack igen snälla Lotta för att jag fick komma och hälsa på hos dig! Det var faktiskt bra att vara hemifrån och tänka på annat... den 2/10 var vi på STCC i Mantorp, villken häftig upplevelse det var också, och en hel dag utan att tänka på massa tråkigheter, så skönt... Jag vet inte om jag ska säga nåt till barnen om det som kommit fram vid undersökningen, pratar med Roger och vi bestämmer oss för att inte säga nåt ännu, eftersom vi inte vet vad som väntar...det känns som ett bra beslut... Dagarna går fast jag har väldigt svårt att släppa ångersten och rädslan, det går bra en stund men sen kryper den intill igen... På kvällen 5/10 får jag ett samtal från överläkaren som jag träffade på gyn...hon ringer hem till mig och på kvällen, jag var tvungen snabbt att lägga ner mig på soffan...detta kan ju inte vara bra...hon frågar om hur allt är och eg ringer hon för att provet för könshormonet var alldeles för högt...min hjärna hänger inte riktigt med...hon frågar om jag fått flera blödningar, som mens igen nu efter besöket...ja, jag fick det igen 3/10 sa jag och det känns som mens igen...BRA, säger hon! Då är det därför dessa hormonnivåer var så höga, annars hade vi misstänkt att du var gravid...PUH... Men jag är tvungen att fråga om hon fått svar på alla prover som togs...ja, det har jag, säger hon. OCH det ser INTE ut att finnas tumörmarkörer för cancer i blodet, så det borde inte kunna vara äggstockcancer. Men 100% kan man ju inte lova att jag inte har det...vad innebär det...??? "Kan jag släppa oron för äggstockcancer?""JJa, det tycker jag", får jag som svar. Jag har fått en ny tid 8/11 till henne och då ska hon undersöka mig igen och då får vi se hur det ser ut där inne då...vi kommer att operera bort detta, vad det nu än är och troligtvis ta bort hela äggstockarna i samband med det för att i såfall minimera risken för cancer där i alla fall i framtiden...man kan ju ofta få en likadan ofarlig tumör/cysta på andra sidan då man haft den på den ena sidan...nånstans i min hjärna kommer jag nu ihåg att jag frågade doktorn då år 2000 efter att jag fick veta vad det var, om jag kan få flera sådana tumörer, cystor i framtiden, och då sa hon att hon inte kan lova att det inte kommer att kunna utvecklas nåt liknande på den andra sidan...men dessa ord har varit bortglömda ända tills nu, år 2010... Så jag blev naturligtvis till slut jätte glad och lättad av att hon ringde, men har sen dess haft faktiskt olika symptom som jag inte kan hitta nån förklaring för direkt...jag är fruktansvärt trött, har ont i kroppen, har ångerst och rädsla ändå... Varför???? Ingenting känns roligt just nu, allt känns bara jobbigt och jag försöker verkligen att motarbeta dessa känslor, för man kan ju påverka sin situation mycket med sina egna tankar osv...men jag lyckas inte så jätte bra just nu med det...jag borde kunna vara jätte glad och bara njuta, men känner mig inte pigg alls...hoppas att det går över snart detta!! Kanske efter att jag varit på mitt återbesök på gyn 8/11 så får jag veta exact vad som väntar mig nu då, på den fronten... Vi får se... Ha det bäst! Kramar från mig

Kommentarer
Postat av: Tina

Kära Maarit



Tar det aldrig slut? Blev helt ledsen av att läsa allt det du en gång till har varit igennom. Hoppas verkligen det snart tar slut allt det hämska, och du "bara" kan njute av livet igen. Tycker inte du har förtjänt all denna sjukdom - önskar för dig du snart kan bli frisk och få energi till att leva ditt liv som du vill:)

Håller tummarna för d. 8/11...



Ha det bäst!

Många kramar o tankar från Tina

2010-10-18 @ 07:17:03
Postat av: ingrid Henriksen

Hej !

Vad " trevlig " att ajg hittade tillbaks hit till din blog igen. Jag har kommit lika långt som deg i min bc- resa- o läste i din blog förra året. Nu skriver jag i min egen blog- o är så nöjd med det stödet jag finner i att ha " medsöstrar" där ute som vet exakt hur denna resan upplevs.

Jag vet att jag i fjol så att vi hade samma päruk : ) - o nu ser jag att du - som jag- gillar Desigual- jag har 4 stykken- o det lär nog bli flera :_). Har hittat internettsida där man hittar dom flesta kappor mm mycket billigare !

Hoppas du fick lugnande besked hos gyn förra månaden.

Känner mig mycket igen i dina tankar om hvorfor du inte mår bättre- nu som du skulle börja ditt nya liv etter flytten. Jag trodde oxå jag verkligen hade kommit bra i gång nu - men har hamnat i en fysisk o mental svakka jag inte var föreredd på. Men sannolikt är det helt normalt- så nu smörar jag mig med tålamod - tills det vänder !

Sköt om deg,

hälsningar Ingrid

2010-12-07 @ 13:42:31
URL: http://cancerianer.blogspot.com
Postat av: ingrid Henriksen

Hej !

Vad " trevlig " att ajg hittade tillbaks hit till din blog igen. Jag har kommit lika långt som deg i min bc- resa- o läste i din blog förra året. Nu skriver jag i min egen blog- o är så nöjd med det stödet jag finner i att ha " medsöstrar" där ute som vet exakt hur denna resan upplevs.

Jag vet att jag i fjol så att vi hade samma päruk : ) - o nu ser jag att du - som jag- gillar Desigual- jag har 4 stykken- o det lär nog bli flera :_). Har hittat internettsida där man hittar dom flesta kappor mm mycket billigare !

Hoppas du fick lugnande besked hos gyn förra månaden.

Känner mig mycket igen i dina tankar om hvorfor du inte mår bättre- nu som du skulle börja ditt nya liv etter flytten. Jag trodde oxå jag verkligen hade kommit bra i gång nu - men har hamnat i en fysisk o mental svakka jag inte var föreredd på. Men sannolikt är det helt normalt- så nu smörar jag mig med tålamod - tills det vänder !

Sköt om deg,

hälsningar Ingrid

2010-12-07 @ 13:50:55
URL: http://cancerianer.blogspot.com
Postat av: ingrid Henriksen

Hej - igen ! : )

Så trevlig att du lämnade ett meddelande !

Hoppas du mår bra?!

Blir glad vajre gång jag ser dig med din desigual kappa på bilden- jag fick faktisk shoppat två... ?! - ( rea 50 %) på gran canaria. Man blir ju bara på gott humör av att ha dom på sig !

Klem Ingrid

2011-01-20 @ 11:09:47
URL: http://cancerianer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0